مصاحبه مديرکل حراست شهرداري اصفهان با روزنامه اصفهان زيبا

مجموعه اداره کل حراست شهرداری اصفهان، یکی از اداره کل‌های فعال، پرتلاش و گمنامی است که نیروهای خدمتگزار این مجـمـوعـه در بـیـشـتـر محیط‌های شهرداری حضور دارند؛ اما به واسطه نوع کاری که انجام می‌دهند (محرمانگی) هیچ زمانی نتوانسته‌اند بهره‌وری خود را مطرح یا رسانه‌ای کنند. به همین منظور و در راستای اطلاع از کم‌وکیف فعالیت‌های این مجموعه، اصفهان‌زیبا گفت‌وگویی انجام داده است با رسول امینی، مدیر کل حراست شهرداری اصفهان که در ادامه می‌خوانید:

وظایف این مجموعه پرکار اما گمنام چیست؟

ابتدا تشکر می‌کنم از اینکه فرصتی ایجاد شد تا بخشی از وظایف و اقدامات انجام‌شده در طول این سه سال را خدمت شما بیان کنم. اداره کل حراست شهرداری وظایفی بر عهده دارد که جزء وظایف ذاتی و تصریحی آن‌هاست که عبارت است از: حفاظت پرسنلی، حفاظت اسناد، حفاظت فیزیکی، حفاظت it و بخش آموزش و حراست‌های محیط‌های مختلف که باید این وظایف را انجام داده و در محیط مربوط نظارت لازم را داشته باشند.

اقدامات این مجموعه در پنج حوزه را توضیح دهید.

 در مدت این سه سال در حوزه پرسنلی، اقدامات خوبی انجام شده که سرفصل بخشی از آن‌ها که قابل بیان است، بدین شرح است. پیگیری برای اصلاح ساختار اداره کل حراست شهرداری اصفهان. پیگیری و پاسخ به استعلامات مدیران و کارکنان شهرداری و بخشی از پیمانکاران. مصاحبه‌های ارشادی و تذکری و شناسایی افراد متخلف و برخورد با تخلفات و جرائم آن‌ها از طریق مبادی ذی‌ربط. پیگیری برای تشکیل پرونده‌های پرسنلی و به‌روزرسانی آن‌ها. تحویل کارت‌های شناسایی پرسنل شهرداری. پیگیری و نظارت بر دریافت و ارسال فرم‌های خروج و ورود به کشور کارمندان شهرداری. در حوزه اسناد، اقدامات انجام‌گرفته عبارت‌اند از: راه‌اندازی سیستم جامع نظام مکاتبات دارای طبقه‌بندی شهرداری. پیگیری و نظارت بر میزان دسترسی کارکنان به اسناد طبقه‌بندی و گردش این اسناد در محیط‌های شهرداری. کشف عناوین جعل اسناد، مدارک تحصیلی و... همچنین پیگیری از مراجع مربوط برای برخورد قانونی. دریافت پاکت‌های مزایده و مناقصه و ارسال به اداره کل حقوقی شهرداری. صدور کارت‌های شناسایی پرسنل شهرداری. پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم برای برنامه‌های مختلف طبق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی و امنیتی. اسکن، پالایش و الکترونیکی کردن پرونده‌های پرسنل شهـــرداری. دریـــافــــت، صدور و ارســـال نامه‌های محرمانه.  در حوزه حفاظت فیزیکی: برخی از اقدامات انجام‌شده عبارت‌اند از: سامان‌دهی و ســازمــان‌دهـــی پــرسنـــل انتظامات (در مناطق، سازمان‌هـــا، معاونت‌ها و...) به منظور جـــذب و به‌کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص. اجرای آموزش نیروهای انتظامات. پیگیری برای اجرا، نصب وراه‌اندازی مرکز مانیتورینگ حفاظت فیزیکی شهـرداری. پیگیری بـــرای راه‌اندازی ارتبـاطــات بی‌ســیـــمـــی. پیگیری برای ارتقا و افزایش دوربین‌های نظارتی در محیط‌های مختلف شهرداری. راه‌اندازی گشت برای بازدید و سرکشی از پست‌های انتظامات در طول شبانه‌روز. تهیه شناسنامه محیطی از اماکن تحت نظارت حفاظت فیزیکی. پیگیری جهت ادغام بعضی از ساختمان‌ها و انبارها به منظور صرفه‌جویی در به کارگیری نیرو. پیگیری برای تجهیز اماکن شهرداری به تجهیزات اعلام و اطفای حریق. پیگیری جهت متحدالشکل‌کردن لباس، فرم و آرم و علائم نیروهای انتظامات این مجموعه. پیگیری جهت تهیه و نصب نرم‌افزار ثبت ورود و خروج مراجعه‌کنندگان به شهرداری مرکزی و گزارش‌گیری روزانه. پیگیری جهت تهیه و نصب نرم‌افزار نظارتی به منظور کنترل و نظارت بر نیروهای انتظامات و گزارش‌گیری عمـلـکردی از آن‌هـــا. در حوزه حفاظت it: اقدامات انجام شده عبارت‌اند از: ارتـــقـــا و ایــمــــن‌ســـازی، آنتی‌ویروس اختصاصی حراست شهرداری اصفهان.  مشاوره و ارائه راه‌حل به تمام سازمان‌ها و مناطق تابعه شهرداری اصفهان. بازدید و بازرسی فنی از مــحیط‌ها و ســـــازمـــــان‌هــــای تــابــــعــه. نظارت بر تأمین تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و موارد امنیتی آن‌ها. نظارت بر قراردادهای حوزه فناوری اطلاعات و نظارت تصویری و کارشناسی امور مربوط.  نظارت بـر ورود و خـروج و کنتـرل تجهیـزات فنـاوری اطـلاعات در محیط‌ها. ارائه گزارش‌های جرائم رایانه‌ای به مبادی مربوط. نــظــارت دوره‌ای از روند تـهیه نسخه پشتیبان. تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاوران برای انجام خدمات حوزه فناوری اطلاعات قبل از انعقاد قرارداد. پیگیری تشکیل کمیته راهبردی امنیت اطلاعات و حضور در آن کمیته به‌عنوان عضو. نـظـارت بر رونــد اعــطـــای دستــرســـی پیمانکاران. هماهنگی با سایر حوزه‌های نظارتی در مسائل فناوری اطلاعات.  در بخش آموزش، نگاه ما به مجموعه حراست، نگاهی علمی و منطقی است؛ بنابراین آموزش‌های تخصصی و عمومی مختلفی را به‌منظور انجام بهتر کار برای همکاران حراست برگزار کردیم و حتی موافقت کردیم تعدادی از آن‌ها در همین شاخه تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و ادامه دهند. البته در حوزه آموزش همگانی پرسنل شهرداری، ضعیف عمل کردیم که ان‌شاءالله در برنامه‌های آتی جزء برنامه‌های حراست برای آگاهی‌بخشی به پرسنل شهرداری قرار دارد.

 این مجموعه، اقدامات دیگری هم انجام داده است؟

بله؛ اما همان‌طور که در ابتدای صحبتم عرض کردم به واسطه محرمانه‌بودن بخشی از اقدامات ما، مواردی که قابل بیان بود عرض شد؛ ولی اقدامات دیگری را که خارج از این پنج حوزه انجام شده، خدمت شما عرض می‌کنم. تشکیل کمیته حراست و به کارگیری کارشناسان مربوط این اداره کل برای انجام اقدامات اجرایی مربوط در جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان. تشکیل کمیته حراست و به کارگیری کارشناسان مربوط این اداره کل جهت انجام اقدامات اجرایی مربوط در ستادهای سفر نوروزی. شرکــت در جـلـسـات و کمیسیـون‌هــای مختلف شــهـرداری. بـازدیــدهـــای رســـمـــی و غـیــررسمی از بخش‌های مختلف شهرداری در طول سال و ارسال نقاط ضعف و قوت مجموعه به مدیران مربوط برای اصلاح. راه‌اندازی سایت حــراســت شهرداری اصفهان به آدرس herasat.isfahan.ir. راه‌اندازی تلفن گویا به شماره 34099 جهت ضبط و ثبت گزارش‌های مردمی به صورت 24ساعته. جلوگیری و کنترل تجمعات برخی از کارکنان شهرداری در مقاطع مختلف. شناسایی و تهیه شناسنامه دلال‌های مناطق و جلوگیری از فعالیت‌های خارج از عرف و قانونی آن‌ها. پـــیـگـیـــری جـــهـت اخـــذ مجوزهـــای تصویربرداری هــــوایــــــی و نورافــشانی مدیریت‌های مختلف شهرداری از مراجع مربوط.

 محور اصلی نظارت شما در این مجموعه بر چه اصولی مبتنی است؟

محور اصلی نظارت ما در اداره کل حراست شهرداری اصفهان مبتنی بر چهار اصل پیش‌بینی، پیشگیری، اصلاح و اقدام سلبی است؛ چراکه با این اصول به دنبال کاهش هزینه‌های مادی و معنوی پرسنل و سازمان هستیم.

 به نظر می‌رسد کارکنان این مجموعه در مقایسه با مجموعه‌های دیگر باید پیشگام و پیش‌قراول باشند. وظیفه حساسی هم دارند. همین‌طور است؟

بله، نقش همکاران من در مجموعه حراست شهرداری همیشه این بوده است که باید به واسطه دریافت خبرهای پیرامونی و اشراف بر موضوع‌ها، جلوتر از همه افراد حرکت کنند. به اصطلاح، کارکنان مجموعه حراست باید نقش یک پیش‌قراول را داشته باشند و مسیرهای امن و سالم را شناسایی و در اختیار کارمندان و مدیران مجموعه‌ها قرار دهند یا اصطلاح دیگری که من گاهی مواقع به کار می‌برم این است که یک فرد حراستی باید نقش نورافکنی قوی را برای مدیران و کارمندان داشته باشند؛ یعنی مسیر پیش پای کارکنان را روشن کند تا آن‌ها جلوی مسیر خود را به درستی ببینند و خوب تصمیم بگیرند و از مسیر امن و سالم با سرعت حرکت کنند. نیروهای این مجموعه در همه زمان‌ها در محل خدمت حضور داشته و دارند. به طور مثال در ایام شیوع بیماری کرونا بسیاری از کارکنان به صورت دورکاری خدمت می‌کردند یا تعطیل بودند و در محل کار حضور نداشتند؛ اما این شرایط برای نیروهای حراست که یک مجموعه نظارتی است وجود نداشت. به دلیل اینکه ذات کار ما نظارتی است یا مثلا در کنترل تجمعات و کنترل اغتشاش‌ها یا ایام نوروز و... همه جا این عزیزان حضور فعال داشتند. اگر کارکنان این مجموعه به صورت عاشقانه مشغول خدمت نبودند، شاید سختی کار، آن‌ها را فرسوده یا بی‌انگیزه می‌کرد و از این مجموعه خارج می‌شدند؛ اما عشق به کار، این عزیزان را در همه صحنه‌ها نگه داشته و آن‌ها را حفظ کرده است.

در پایان اگر نکته ای هست، بفرمایید؟

در پایان ضمن تشکر مجدد از شما، عرض کنم تمام سعی و تلاش ما در مجموعه حراست، مبتنی بر حفظ سلامت شهرداری و حفظ و صیانت از پرسنل و حفاظت از اماکن و تجهیزات سرمایه‌ای شهرداری اصفهان است که امیدوار هستم با همکاری همه کارکنان و مدیران محترم بتوانیم اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم.



کد محتوا 31150